آب انبار حاجي شيخ احمدآباد شهرستان اردکان مرمت و بازسازي شد

در راستاي طرح مرمت و بازسازي آب انبارهاي شهرستان اردکان، آب انبار حاجي شيخ احمد آباد اين شهرستان مرمت و بازسازي شد.


به گزارش روابط عمومي ادره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد "رسول مشتاقيان" گفت: آب‌انبارها علاوه بر نقش مهمي‌ كه در زندگي روزمره مردم داشته‌اند، از موقعيت خاصي نيز در فرهنگ و اعتقادات مردم اين سرزمين، بهره‌مند بوده‌اند. در استان يزد انبوهي آب‌انبارها عمدتا در شهرهاي تاريخي عقدا، اردكان ، ميبد، يزد، مهريز، طبس و منطقه رستاق اشكذر ديده مي‌شود.

سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان اردكان با بيان اين خبر افزود: مرمت اين آب انبار به صورت مشارکتي با همكاري شهرداري احمدآباد انجام شد.

"مشتاقيان" از جمله اقدامات مرمت و بازسازي آب انبار را مرمت و ساماندهي پله ها، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، اصلاح و اندودکاهگل ديوارها، کاهگل پشت بام ، خاکبرداري ساباط ورودي و کف فرش سردر ورودي برشمرد. و گفت: قدمت اين بنا به دوره قاجاريه برمي‌گردد و داراي سردر، بادگير و پاياب است.

وي گفت: آب انبار حاجی شيخ احمدآباد به شماره 24737 در تاريخ 27/11/1387در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

گفتني است شهر احمدآباد در 65 كيلومتري شهر يزد و 5 كيلومتري شمال غربي اردكان قرار دارد و به لحاظ جغرافيايي از شمال تا كوههاي هريشت و سياه كوه از جنوب با جاده سنتو(اردكان-نائين) و از شرق به فيض آباد و از غرب تا اراضي روستاي ترك آباد ادامه دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا